Algemene voorwaarden (English Version below)

Mei 2018

1. Behoudens schriftelijk anders overeengekomen zijn de onderstaande bepalingen van toepassing op alle contractuele verhoudingen (onderhandelingen, bestellingen, offertes, prijsaanbiedingen, facturen, werken, leveringen en diensten) uitgaande van of verricht door Digital Dot BV, met maatschappelijke zetel te Kalkoven 50, 1820 Melsbroek, ondernemingsnummer 0886.708.375, RPR Brussel, BTW BE 0886.708.375 (hierna “DIGITAL DOT”) tussen DIGITAL DOT en de klant. Door de aanvaarding van de offerte, verklaart de klant kennis genomen te hebben van deze voorwaarden en deze te aanvaarden. De toepasselijkheid van het geheel of een gedeelte van algemene voorwaarden van de klant, inclusief voorwaarden opgenomen in een aankooporder of ander besteldocument, wordt hierbij uitdrukkelijk afgewezen, tenzij uitdrukkelijk door DIGITAL DOT aanvaard.

2. Alle aanbiedingen van DIGITAL DOT zijn steeds vrijblijvend en herroepelijk, tenzij schriftelijk anders bepaald. Bijzondere voorwaarden van aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Een door de klant overgemaakte bestelling verbindt de klant, doch verbindt DIGITAL DOT slechts na haar schriftelijke bevestiging, levering of effectieve uitvoering van de werkzaamheden of facturering. Komt er een overeenkomst tot stand tussen DIGITAL DOT en twee of meer klanten, zijn deze klanten ieder hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.

3. Indien één of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden ongeldig of nietig zouden blijken te zijn, erkennen beide partijen dat alle overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zal elke nietige of ongeldige bepaling in gemeenschappelijk overleg vervangen worden door een gelijkaardige bepaling die het economisch doel van de oorspronkelijke bepaling benadert.

4. DIGITAL DOT zal een overeenkomst tussen hem en de klant naar best inzicht en vermogen uitvoeren. Noodzakelijke gegevens moeten steeds tijdig aan DIGITAL DOT worden verstrekt, bij gebreke waaraan de uitvoering van een overeenkomst kan worden opgeschort en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de klant in rekening worden gebracht. DIGITAL DOT is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat DIGITAL DOT is uitgegaan van door de klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. De klant vrijwaart DIGITAL DOT voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van een overeenkomst schade lijden en welke aan de klant toerekenbaar is.

5. De leverings-, plaatsings- of herstellingstermijnen zijn steeds slechts benaderend en derhalve niet-bindend, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. Zij verbinden DIGITAL DOT nooit en kunnen geen aanleiding geven tot schadevergoeding uit welke hoofde ook. Behoeft DIGITAL DOT gegevens van de klant, dan vangt de termijn aan nadat de klant deze aan DIGITAL DOT ter beschikking heeft gesteld. Deelleveringen en plaatsingen zijn toegestaan zonder dat dit aanleiding kan geven tot weigering van betaling van de geleverde en geplaatste goederen.

De klant is verplicht de goederen af te nemen op het moment dat DIGITAL DOT deze bij hem aflevert, dan wel op het moment waarop deze hem ter beschikking worden gesteld. Bij de afname van de goederen dient de klant of zijn gevolmachtigde aanwezig te zijn. Indien de klant de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, is DIGITAL DOT gerechtigd de goederen op te slaan voor rekening en risico van de klant.

6. Alle door DIGITAL DOT gehanteerde prijzen en andere tarieven zijn exclusief BTW en exclusief eventuele andere belastingen, heffingen, importheffingen, toeslagen, etc. De goederen worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden zoals die op de datum van bestelling van kracht zijn en zijn contant betaalbaar. Prijsverhogingen worden door DIGITAL DOT doorgerekend van zodra de datum van levering of plaatsing meer dan 12 maand na de datum van bestelling valt. De plaatsingen en herstellingen worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden zoals die op de datum van plaatsing en/of herstelling van kracht zijn. Voor dienstverlening in het kader van hoogdringendheid kunnen bijkomende supplementen worden aangerekend.

7. De plaatsing van goederen of herstellingen gebeuren op een tijdstip bepaald in onderling overleg met de klant. Het herplaatsen van een afspraak of eventuele overschrijdingen van deze termijnen door DIGITAL DOT kan geen aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst of tot schadevergoeding. Werken uit te voeren door de klant moeten tijdig worden opgeleverd zodat het personeel van DIGITAL DOT onmiddellijk na aankomst op de werkplaats het werk kan aanvatten. Wordt de plaatsing vertraagd door een in-gebreke-blijven van de klant in verband met de hierboven vermelde werken, dan valt alle schade geleden door DIGITAL DOT en de bijkomende kosten als gevolg van de wachttijd en de extra verplaatsingen ten laste van de klant.

8. Elke klacht moet, op straffe van verval, door de klant aan DIGITAL DOT schriftelijk bij aangetekend schrijven worden meegedeeld a) binnen de zeven (7) werkdagen na afname van de goederen ingeval het een klacht betreft over de levering van goederen, b) binnen de zeven (7) werkdagen na ontvangst van de factuur als het een betwisting betreft over de factuur of c) binnen de zeven (7) werkdagen na plaatsing. Bij gebreke aan een tijdige klacht zoals vermeld, worden de aard van de geleverde of geplaatste goederen op de leveringsbon, factuur etc. als volledig aanvaard beschouwd, vrij van zichtbare gebreken. De waarborg en de verplichtingen van DIGITAL DOT houden van rechtswege op te bestaan in geval van herstellingen of wijzigingen uitgevoerd aan de goederen door de klant of door een derde.

Het indienen van een klacht door de klant schorst diens betalingsverplichting niet op. Zichtbare gebreken en gebreken in de conformiteit die van bij de plaatsing bestonden, dienen eveneens binnen de zeven (7) dagen na de plaatsing schriftelijk bij aangetekend schrijven te worden overgemaakt aan DIGITAL DOT, zo niet worden zij geacht aanvaard te zijn. Een uitgevoerde plaatsing of herstelling moet door de klant onmiddellijk na voltooiing op tegensprekelijke wijze worden gecontroleerd. Een aanvaarding zonder voorbehoud geldt als enige en definitieve oplevering en dekt de zichtbare gebreken. Ingebruikname door de klant zonder tegensprekelijke controle impliceert de aanvaarding van de door DIGITAL DOT uitgevoerde plaatsing of herstelling en doet het recht vervallen om nog enige klacht met betrekking tot deze uitgevoerde plaatsing of herstelling in te roepen. Een aanvaarding onder voorbehoud of resolute weigering dient, op straffe van verval, aan DIGITAL DOT te worden bevestigd per gemotiveerd aangetekend schrijven binnen de zeven (7) werkdagen na de tegensprekelijke controle.

Overschrijding van deze termijn houdt in dat de door DIGITAL DOT verrichte plaatsing of herstelling als volledig aanvaard moet worden beschouwd.

9. De waarborg op de geleverde goederen beperkt zich tot de waarborg en de waarborgtermijn toegekend door de fabrikant van de goederen. Normale slijtage of een defect wegens verkeerd gebruik of foutieve plaatsing door de klant wordt van waarborg uitgesloten. DIGITAL DOT heeft de keuze beschadigde goederen te vervangen of te herstellen conform de richtlijnen van de fabrikant. Elke andere schadevergoeding wordt uitgesloten. DIGITAL DOT staat in voor het herstel van de hem toerekenbare, lichte verborgen gebreken die tot 1 jaar na de enige en definitieve oplevering aan het licht komen.

10. Elke factuur is contant betaalbaar, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Bij te late betaling is de klant door het enkele verstrijken van een termijn van tien dagen vanaf factuurdatum, in verzuim. Van rechtswege en zonder nadere ingebrekestelling zal de klant vanaf die datum een nalatigheidsintrest verschuldigd zijn overeenkomstig de bepalingen van artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Bij te late betaling is de klant van rechtswege en zonder nadere ingebrekestelling, tevens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 15 (vijftien) % van de hoofdsom van de vordering, met een minimum van 75 EUR per factuur. Bij te late betaling is de klant van rechtswege en zonder nadere ingebrekestelling verder een forfaitaire inningsvergoeding verschuldigd met betrekking tot de honoraria van een raadsman, met een absoluut minimum van 10 % van de hoofdsom.

11. De eigendom van de geleverde en/of geplaatste goederen gaat slechts over bij de algehele betaling van de prijs. De risico’s verbonden aan de geleverde en/of geplaatste goederen gaan over naar de klant op het ogenblik van levering / realisatie. DIGITAL DOT behoudt zich het recht voor, bij gebeurlijke niet betaling, de door haar geleverde en geplaatste goederen terug te halen, dit op kosten van de in gebreke blijvende klant. Het geheel of gedeeltelijk onbetaald laten van een factuur op haar vervaldag zorgt ervoor dat alle overige sommen en niet-vervallen facturen onmiddellijk opeisbaar worden.

12. De verantwoordelijkheden van DIGITAL DOT betreffen middelenverbintenissen. Behoudens ingeval van andersluidende wettelijke bepalingen van dwingend recht of van openbare orde dan wel behoudens ingeval van andersluidende schriftelijke overeenkomst, is de aansprakelijkheid van DIGITAL DOT jegens de klant beperkt tot wat in deze algemene voorwaarden onder dit artikel is geregeld.

DIGITAL DOT kan slechts aansprakelijk worden gesteld in vergoeding van de directe schade die door de klant wordt geleden voor zover deze schade een direct gevolg is van een gebrek in de door DIGITAL DOT verrichte plaatsingen, herstellingen of de door haar geleverde goederen. DIGITAL DOT kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor commerciële of andere indirecte schade.

De aansprakelijkheid van DIGITAL DOT is uitgesloten indien de klant de door DIGITAL DOT geleverde goederen op een verkeerde wijze of in strijd met de geleverde gebruiks- en veiligheidsinstructies heeft geïnstalleerd of aangewend.

Bij aansprakelijkheid van DIGITAL DOT voor enigerlei schade is de aansprakelijkheid in alle gevallen beperkt tot het in het kader van een overeenkomst door DIGITAL DOT gefactureerde bedrag, BTW exclusief, onverminderd het recht van DIGITAL DOT om naar keuze over te gaan tot vervanging of herstelling van de geleverde en/of geplaatste goederen.

Ieder recht op vergoeding vervalt voor zover de klant niet de nodige maatregelen heeft genomen om haar schade te beperken of meer schade te voorkomen en in gebreke zou blijven DIGITAL DOT zodra mogelijk op de hoogte te brengen van alle relevante gegevens. Iedere vordering tot vergoeding tegen DIGITAL DOT vervalt door het verloop van zes (6) maanden nadat de schade zich heeft geopenbaard.

De uitsluitingen en beperkingen bedoeld in dit artikel komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove nalatigheid van DIGITAL DOT of deze uitsluitingen en beperkingen anderszins in strijd zijn met toepasselijk dwingend recht.

13. DIGITAL DOT kan zijn verbintenissen uit een overeenkomst met de klant opschorten of de overeenkomst eenzijdig en met onmiddellijke ingang beëindigen indien de klant tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit een overeenkomst, waaronder, maar niet beperkt tot, diens betalingsverplichting. Dit is onder meer het geval indien de klant in staat van faillissement wordt verklaard, indien de klant wordt toegelaten tot een procedure van (buiten)gerechtelijke organisatie overeenkomstig de Wet op de Continuïteit van Ondernemingen d.d. 31/01/2009, of indien de klant anderszins niet in staat is aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen of er duidelijke aanwijzingen zijn dat de klant omwille van omstandigheden niet meer aan zijn betalingsverplichtingen zal kunnen voldoen. DIGITAL DOT zal wegens deze ontbinding nimmer tot schadevergoeding gehouden zijn. Indien een overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van DIGITAL DOT op de klant onmiddellijk opeisbaar.

Onverminderd het recht van DIGITAL DOT om de werkelijk geleden schade ingeval van beëindiging van de overeenkomst op grond van dit artikel aan te tonen en te vorderen, wordt de door DIGITAL DOT geleden schade ingeval van de beëindiging van de overeenkomst op grond hiervan forfaitair vastgesteld op minimum 30% van de verkoopsprijs, inclusief het toepasbare BTW-tarief, van de door de klant ondertekende bestelbon of aankoopovereenkomst, vermeerderd met alle gemaakte en nog te maken kosten, te vorderen van de klant. De klant die contractbreuk pleegt, verbindt er zich toe zijn betalingen en de schadevergoedingen stipt uit te voeren, desgevallend vermeerderd met de gerechtskosten en de honoraria van de raadsman.

14. De bepalingen van het Weens Koopverdrag zijn niet van toepassing

15. De contractuele relaties tussen DIGITAL DOT en de klant worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht. Niettegenstaande enige dwingendrechtelijke bepaalde bevoegdheid van een andere rechter, zullen alle geschillen, onenigheden of vorderingen voortvloeiend uit of verband houden met een overeenkomst van DIGITAL DOT en/of deze algemene voorwaarden van DIGITAL DOT, of de niet-nakoming, beëindiging of ongeldigheid daarvan of een andere geschil tussen de klant en DIGITAL DOT uitsluitend beslecht worden door de bevoegde rechter van het arrondissement waar de maatschappelijke zetel van DIGITAL DOT gevestigd is, onverminderd het recht van DIGITAL DOT om een andere bevoegde rechtbank aan te wijzen.

16. Verwerking persoonsgegevens : De verwerking van persoonsgegevens is onderworpen aan het privacybeleid van DIGITAL DOT dat kan worden geraadpleegd op www.digitaldot.be. U kan ook steeds een kopie opvragen bij onze support afdeling.

Terms and Conditions

Mei 2018

1.Unless otherwise agreed in writing, the provisions set out below shall apply to all contractual relationships (including negotiations, orders, quotations, price offers, invoices, works, deliveries, and services) issued or performed by Digital Dot BV (hereinafter “DIGITAL DOT”) between DIGITAL DOT and the customer. By accepting the quotation, the customer acknowledges having read and accepted these Terms and Conditions. The applicability of any general or purchase conditions of the customer, including those stated on purchase orders or similar documents, is expressly rejected unless expressly accepted in writing by DIGITAL DOT.

2 .All offers and quotations by DIGITAL DOT are without obligation and revocable, unless otherwise expressly stated in writing. Special conditions contained in quotations or offers shall not automatically apply to repeat orders, unless expressly agreed in writing. An order submitted by the customer shall bind the customer but shall only bind DIGITAL DOT after written confirmation, delivery, or actual performance of the work or invoicing. Where an agreement is concluded between DIGITAL DOT and two or more customers, each customer shall be jointly and severally liable for compliance with the obligations arising from the agreement.

3. Should one or more provisions of these Terms and Conditions be declared invalid or unenforceable, all remaining provisions shall remain in full force and effect. The invalid provision shall be replaced, by mutual agreement, with a valid clause that most closely reflects the economic intent of the original provision.

4. DIGITAL DOT shall execute any agreement with the customer to the best of its knowledge and ability. All information and data required for the performance of the agreement must be provided to DIGITAL DOT in due time; failing this, DIGITAL DOT may suspend the execution and charge any additional costs resulting from such delay at the applicable rates. DIGITAL DOT shall not be liable for any damages resulting from incorrect or incomplete information provided by the customer. The customer shall indemnify DIGITAL DOT against any third-party claims arising from damages attributable to the customer in connection with the performance of the agreement.

5. All delivery, installation, and repair periods are indicative and non-binding, unless otherwise expressly agreed in writing. They shall never bind DIGITAL DOT and may not give rise to any claim for damages. If DIGITAL DOT requires information from the customer, the term shall commence only after such information has been made available. Partial deliveries or installations are permitted and do not entitle the customer to withhold payment. The customer must take delivery of the goods at the time DIGITAL DOT delivers or makes them available. If the customer refuses delivery or fails to provide the necessary information or instructions, DIGITAL DOT shall be entitled to store the goods at the expense and risk of the customer.

6. All prices and tariffs applied by DIGITAL DOT are exclusive of VAT and any other taxes, levies, import duties, or surcharges. Goods are invoiced at the prices and conditions applicable on the date of the order and are payable in contant. If delivery or installation takes place more than twelve (12) months after the order date, DIGITAL DOT shall have the right to apply any price increases. Installations and repairs shall be invoiced at the prices and conditions applicable on the date of installation and/or repair. Additional surcharges may apply for urgent services.

7. Installation or repair shall take place at a time mutually agreed upon with the customer. Rescheduling or any delay caused by DIGITAL DOT shall not entitle the customer to terminate the contract or claim damages. Any preparatory works to be carried out by the customer must be completed in time to allow DIGITAL DOT’s personnel to commence work immediately upon arrival. If installation is delayed due to the customer’s failure to complete such works, all damages and additional costs, including waiting time and extra travel, shall be borne by the customer. 

8. Any complaint must, under penalty of forfeiture, be communicated to DIGITAL DOT by registered letter: a) within seven (7) working days after receipt of the goods, in case of complaints regarding delivery; b) within seven (7) working days after receipt of the invoice, in case of disputes concerning the invoice; or c) within seven (7) working days after installation. Failing timely notification, the goods or services shall be deemed to have been accepted without reservation and free of visible defects. Submitting a complaint does not suspend the customer’s payment obligations. Acceptance without reservation constitutes final acceptance and covers all visible defects. Use of the goods without immediate joint inspection implies acceptance and waives any subsequent complaint.

9. The warranty on delivered goods is limited to that provided by the manufacturer. Normal wear and tear or defects due to improper use or incorrect installation by the customer are excluded. DIGITAL DOT may, at its discretion, repair or replace defective goods in accordance with the manufacturer’s instructions. No other compensation shall be due. DIGITAL DOT shall be responsible only for minor hidden defects attributable to it and discovered within one (1) year after final acceptance.

10. All invoices are payable upon receipt, unless otherwise agreed in writing. If payment is not made within ten (10) days of the invoice date, the customer shall be in default automatically and without further notice. As from that date, default interest shall be due in accordance with Article 5 of the Belgian Act of 2 August 2002 on combating late payment in commercial transactions. In addition, the customer shall owe, automatically and without prior notice, a fixed indemnity of fifteen percent (15%) of the principal amount, with a minimum of EUR 75 per invoice, as well as a fixed recovery fee for legal costs, with a minimum of ten percent (10%) of the principal amount.

11. Ownership of delivered and/or installed goods shall pass to the customer only upon full payment of the price. The risks related to the goods shall transfer to the customer upon delivery. DIGITAL DOT reserves the right, in the event of non-payment, to repossess the goods at the customer’s expense. Failure to pay any invoice on its due date shall render all other outstanding invoices immediately due and payable.

12. DIGITAL DOT’s obligations are obligations of means. Except where otherwise required by mandatory law or public policy, DIGITAL DOT’s liability towards the customer shall be limited to that set out in this article. DIGITAL DOT shall only be liable for direct damages suffered by the customer that are a direct result of defects in the goods supplied or works performed. DIGITAL DOT shall never be liable for commercial or indirect damages. Liability is excluded if the goods have been improperly used or installed contrary to instructions. In any event, DIGITAL DOT’s liability shall be limited to the invoiced amount (excluding VAT), without prejudice to its right to replace or repair the goods at its discretion. All rights to damages shall lapse if the customer fails to take reasonable measures to limit the damage or to notify DIGITAL DOT promptly. Any claim for compensation shall expire six (6) months after the damage has become apparent. These exclusions and limitations shall not apply in cases of intent or gross negligence by DIGITAL DOT.

13. DIGITAL DOT may suspend performance or terminate the agreement unilaterally and with immediate effect if the customer fails to comply with essential contractual obligations, including but not limited to payment obligations. This shall also apply in cases of bankruptcy, judicial reorganisation, or evident insolvency. DIGITAL DOT shall not owe any compensation for such termination. Upon termination, all claims against the customer shall become immediately due. In the event of termination under this article, damages shall be fixed at a minimum of thirty percent (30%) of the contract price (including VAT), plus any incurred or future costs, without prejudice to DIGITAL DOT’s right to claim higher actual damages.

14. The provisions of the Vienna Sales Convention (CISG) shall not apply.

15. All contractual relationships between DIGITAL DOT and the customer shall be governed exclusively by Belgian law. Notwithstanding any mandatory jurisdictional provisions, all disputes arising out of or in connection with the agreement or these Terms and Conditions shall fall under the exclusive jurisdiction of the competent courts of the judicial district in which DIGITAL DOT has its registered office, without prejudice to DIGITAL DOT’s right to designate another competent court.

16. The processing of personal data is subject to DIGITAL DOT’s Privacy Policy, which can be consulted at www.digitaldot.be. A copy may also be requested from our support department.